Selasa, 28 April 2009

Pengenalan dan Penanggulangan Spyware, Adware dan Spam

Spyware

Berbeda dengan Spyware yang berkonotasi dengan fungsi Spy atau memata matai. Spyware adalah program yang diam diam telah masuk kedalam computer dan mengambil data. Tujuan awal dari pembuatan Spyware adalah mencari data dari pemakai internet dan mencatat kebiasaan seseorang dalam menyelusuri dunia maya. Sayangnya, perkembangan Spyware tersebut dirusak dengan munculnya pencuri yang dapat mengambil data pada sebuah computer.
Bagaimana masuknya program spyware ini. Umumnya program jenis spyware masuk secara langsung dengan mengelabuhi pemakai internet. Bisa saja seseorang yang membuka sebuah website dan secara tidak sengaja menerima sebuah peringatan dan melakukan apa yang di kehendaki oleh si pembuat web. Spyware sebenarnya tidak berbahaya, karena hanya difungsikan untuk memata matai computer seseorang setelah berkunjung. Sayangnya semakin hari semakin berkembang, bahkan spyware sudah dijadikan alat untuk mencari data pribadi pada sebuah computer. Dan diam diam mengunakan koneksi internet anda tanpa diketahui dan computer sudah menjadi mata mata tanpa diketahui pemiliknya

Adware

Adware sebenarnya difungsikan sebagai promosi atau iklan berbentuk banner. Terkadang pemakai ingin mengunakan program shareware tetapi didalamnya terdapat program yang difungsikan sebagai Adware. Misalnya Program A yang diberikan secara gratis, ternyata memiliki jendela kecil pada program dan terus berganti ganti gambar iklan. Atau anda mengunakan Yahoo messenger dan pemilik Yahoo menempatkan banner iklan pada sebuah bagian di program Yahoo chat.
Kategori diatas masih dikatakan aman, pembuat program memberikan program gratis, sementara mendapatkan dana uang dari iklan yang ditempatkan pada programnya. Sayangnya program Adware mulai dimanfaatkan terlalu banyak. Terkadang mengambil bandwidth atau beban koneksi internet terlalu besar dan akhirnya membuat koneksi internet menjadi benar benar lambat dan menganggu computer ketika melakukan surfing. Terlebih adware yang sudah masuk kedalam computer dan menjakit didalam program Windows. Ketika seseorang membuka sebuah site maka yang muncul adalah link ke site yang ditentukan oleh program Adware. Hal paling menjengkelkan bila jenis Adware yang tidak dapat ditutup. Begitu satu pop iklan muncul ditutup, tidak lama lagi muncul pop baru yang lebih banyak.
Bahkan Adware dapat melakukan pekerjaan ganda yang dibutuhkan pada tampilan sebuah iklan atau si pembuat program memanfaatkan dengan merekam data netter. Misalnya mencari tahu kemana saja seorang pemakai computer melakukan surfing di internet atau ingin mengetahui apakah netter juga mengunjungi pihak perusahaan pesaing yang sama. Artinya dengan adanya Adware, Privasi seseorang mulai dapat dilihat oleh orang lain. Adware bukan tidak saja menganggu privasi seseorang, tetapi mencuri bandwidth internet anda secara diam diam.

Pengaman yang tidak selalu aman

Dengan antivirus yang terpasang tidak menjanjikan sebuah computer aman dari kutu digital. AntiVirus umumnya hanya ditujukan bagi virus penganggu dan sifatnya non-komersil. Virus umumnya dapat dibedakan dengan Malware memiliki sifat komersil. Tetapi apa artinya bila perbedaan hanyalah sebagai sebuah nama. Tetapi fungsinya tetap sama, yaitu menganggu computer bekerja dan merugikan pemakai computer

Spyware dan Adware akan efektif dihadapi dengan program tersendiri dan bukan oleh program Antivirus. Demikian juga dengan kemampuan dari pembuat Anti Spyware, kombinasi beberapa program Anti Spyware akan lebih efektif. Walaupun cara ini tidak menjamin 100% computer bebas dari program Malware. Karena sampai Oktober 2005, jenis Malware, Spyware dan Adware telah mencapai jumlah 45,000 lebih

Mengurangkan Spam

Anda boleh menggunakan khidmat enjin carian popular untuk membuat carian menggunakan alamat e-mel anda sebagai kata kuncinya. Jika pencarian itu berhasil ( alamat e-mel anda berjaya ditemui ), ini bermakna penghantar spam juga tidak menghadapi masalah untuk mendapatkan e-mel anda kerana ia boleh diambil begitu sahaja melalui Web. Sekiranya enjin carian boleh melakukannya, maka penghantar spam juga boleh.

Seterusnya, anda boleh menamatkan ‘kemunculan' alamat e-mel anda di dalam Web. Langkah ini mungkin tidak sesuai jika anda sering berurusan dan berhubung menerusi e-mel tersebut. Bagaimanapun, anda boleh membuat ubahsuai dan menambah teks tertentu pada alamat e-mel. Jadi, orang yang ingin mengirim e-mel kepada anda perlu membuang teks tersebut terlebih dahulu untuk mendapatkan alamat e-mel yang sebenar.

Penghantar spam atau syarikat tertentu boleh mendapat alamat e-mel anda secara sah atau sebaliknya. Jadi anda mungkin pernah menerima mesej atau surat berita yang disertakan dengan ‘pilihan keluar' atau untuk menolak penerimaan e-mel yang seterusnya. Ada kemungkinan pilihan tersebut adalah palsu ( tidak seperti yang dikehendaki ). Jika demikian, anda boleh menyaringnya ke dalam folder ‘trash' dalam aplikasi e-mel.

Sumber lain yang biasa dipantau penghantar spam ialah kumpulan berita, ruang sembang atau forum. Jadi anda dinasihati agar membina akaun e-mel berasingan untuk kegunaan kumpulan berita dan ruang sembang - supaya anda masih boleh menggunakan aplikasi tersebut - tetapi jangan keberatan menggunakan akaun lain jika perlu. Selain itu, anda boleh menghubungi rakan-rakan menerusi aplikasi lain seperti ‘messenger'.

Anda boleh membina akaun e-mel khusus untuk pembelian produk dan pendaftaran perisian. Jika ada surat berita, e-mel komersial, atau tapak Web yang meminta izin untuk memberikan butiran anda kepada pihak ketiga, anda mesti menolaknya. Pada masa yang sama, berikan perhatian terhadap perkara ini kerana ada syarikat-syarikat yang tidak mengendahkan penolakan tersebut, sebaliknya mereka terus menghantar spam.

Ketetapan pada aplikasi e-mel yang digunakan perlu diubah supaya fungsinya tidak dieksplotasi penghantar spam. Sebagai perlindungan tambahan, anda boleh memasang perisian firewall peribadi, perisian anti-virus yang boleh mengimbas e-mel, perisian penapis spam atau anti-spam yang berkesan. Untuk lebih selamat, anda perlu menyingkirkan sepenuhnya mana-mana perisian ‘adware' dan ‘spyware' yang pernah dipasang.

Cara menghilangkan SPAM di Wordpress:

Untuk memberantas SPAM yang dikirimkan orang-orang yang tak bertanggung jawab yang dikirimkan melalui trackback, wordpress menyediakan plugins yang bernama akismet, dan saya sudah mencobanya , ternyata benar2 ampuh, ratusan comment tak bertanggung jawab berhasil di filter. Berikut langkah2nya:

1. Setelah login ke dashboard blog anda, pilih menu Plugins.
2. Pilih Activate di lajur Akismet.
3. akan muncul pesan yang mengganggu, dengan bunyi :
Akismet is not active. You must “enter your WordPress.com API key� for it to work.
4. click pada kalimat enter your WordPress.com API key
5. akan muncul pula:

For many people, Akismet will greatly reduce or even completely eliminate the comment and trackback spam you get on your site. If one does happen to get through, simply mark it as “spam� on the moderation screen and Akismet will learn from the mistakes. If you don’t have a WordPress.com account yet, you can get one at WordPress.com.WordPress.com API Key
Please enter an API key. (Get your key.)(What is this?)
Automatically discard spam comments on posts older than a month.
6. click di kata WORDPRESS.COM
7. setelah itu, kita dialihkan ke situs resmi wordpress.
8. pilih menu SIGN UP
9. lengkapi username,email,dan password serta centang,JUST A USERNAME, PLEASE.
10. periksa email anda untuk mendapatkan konfirmasi key dari mereka (bukan AKISMET KEY) yg kira2 berbunyi seperti ini

Howdy,Thank you for signing up with WordPress.com. To activate your newly
created account, click on the following link:

http://wordpress.com/activate/e912c6662f8a304e

Tidak ada komentar: